Outplacement

Voor wie is dit bestemd?

Voor medewerkers die dreigen hun baan te verliezen en zo snel mogelijk naar een andere werkkring willen. Voor medewerkers die uit zichzelf kiezen om over te gaan naar een andere, externe functie en daarbij ook begeleid willen worden.

Wat is het eindresultaat?

Medewerkers hebben na afloop een goed beeld van wat zij in het arbeidsproces waard zijn. Ze leren om te gaan met gesprekken, zichzelf te profileren binnen hun eigen netwerk maar ook daarbuiten.

De medewerker heeft het afscheid van zijn oude werkgever verwerkt en heeft zijn zelfvertrouwen weer terug.

De medewerker weet waartoe hij in staat is en weet precies wat hij in de toekomst wil. In de meeste gevallen heeft de medewerker een andere baan.

Hoe verloopt de begeleiding?

Na het eerste kennismakingsgesprek en uitleg van hoe een traject in elkaar steekt, beginnen we aan de begeleiding.

Deze begeleiding kent de volgende fasen:

Fase 1: Bouwen aan je profiel

1) De verwerking van het verlies van een baan, opbouwen van zelfvertrouwen.
2) De biografie.
3) Vaststellen van kerncompetenties, persoonlijke drijfveren en aandachtspunten.
4) Persoonsprofiel opstellen/ CV.
5) Uitwerken van marktprofiel/organisatie of sectorkeuze, welke baan en organisatie.
6) Realiteitstoets, Is het haalbaar?
7) Adviseren over bijscholing waar nodig.
8) Opstellen van een actieplan – concrete stappenplan opstellen.

Fase 2: Aan het werk

1) Sollicitatiebegeleiding en training, oefenen van gesprekken.
2) Netwerkbenadering – Linkedin profiel aanmaken, hoe ga je een gesprek aan, telefonisch en face -to- face, bedrijven benaderen etc.
3) Jobmarketing – bepalen van de “unique selling points”, wat heeft werknemer de markt te bieden.
4) Strategie solliciteren bepalen – per functie, gericht brieven/ motivaties schrijven.
5) Opstellen van een activiteitenplan – voortvloeiend uit het actieplan een verfijning – alle acties dat medewerker gaat ondernemen.
6) Hulp bij keuze en beoordeling aanbiedingen.
7) Arbeidsvoorwaarden checken.

Tijdens deze fase krijgt de werknemer een sollicitatie- en netwerktraining. De werknemer krijgt gericht begeleiding bij het solliciteren, hulp bij aansluitende motivaties schrijven per functie. Medewerker wordt via het netwerk van het bureau bij verschillende werving- en selectiebureaus ingeschreven en worden er gericht vragen c.q. zoekopdrachten bij werkgevers uitgezet. Twitter en Linkedin zijn hierbij twee voorbeelden van tools dat o.a. ook gebruikt zullen worden.

Fase 3: Evaluatie en nazorg

Nadat de medewerker een baan heeft gevonden, evalueren we het traject. De eerste drie maanden blijven we telefonisch en email contact behouden om zodoende vragen en dingen waar de werknemer tegenaan loopt in zijn nieuwe baan, bespreekbaar te maken.

Hoe lang duurt deze begeleiding?

Meestal duurt een traject, afhankelijk van de snelheid waarmee wordt gewerkt, en de op maat gemaakte afspraken met de werkgever, wel 6 maanden tot een jaar.

Voor vragen of maken van een afspraak bel je 06-53678861 of email je via mijn contactformulier.